For to år siden valgte Odder kommune at satse stort på tablets, ved at købe omkring 2000 iPads til sine elever og lærere. Samtidigt begyndte en forskergruppe fra det svenske Umeå-universitet at følge undervisningen, og de er nu kommet med en række udtalelser i forbindelse med deres observationer.
En observation er, at tablets i sig selv ikke har hævet karaktererne, og forsker Isa Jahnke påpeger da også, at der er mange forskellige faktorer, som spiller ind, når det kommer til karakterer.
Isa Jahnke, forsker hos Umeå Universitet skrev:
Når det kommer til karakterer, er der for mange variabler til at sige noget præcis om det. Det drejer sig jo blandt andet om lærernes it-indsigt, lærernes forskellige digitale didaktiske design, elevernes humør, stemning i klasselokalet, den konkrete teknologi og meget mere
Som undervisningsplatform fungerer tablets ifølge forskerne fint, men det kræver, at lærerne tilrettelægger deres undervisning, så den passer til mediet. Her ser forskerne, at læreruddannelserne har en udfordring, da de ikke har fokus nok på anvendelse af teknologien.
Forskningsprojektet løber et år endnu, hvorefter der vil komme en endelig afhandling om projektet.