mboost-dp1

Dekryptering

Gå til bund
Gravatar #1 - Mozez
7. okt. 2003 14:49
Hej
Jeg har fået udleveret en kryptotekst som jeg skal dekryptere men jeg har ingen anelse hvor jeg skal starte. Jeg skal kunne forklare metoden.
Nogen ideer?
Mozez
Gravatar #2 - hundeboll
7. okt. 2003 23:21
Du kan evt. lure nogle tricks fra filmen 'A Beautiful Mind'. Han er ret hård til at dekryptere koder. ;o)
Gravatar #3 - Norton
7. okt. 2003 23:31
Eller find en autist...
Gravatar #4 - annoia
8. okt. 2003 07:19
Mozez - hvordan er den krypteret? Hvilken algoritme? Og hvilket tegnsæt? A-Z?
Gravatar #5 - commy
8. okt. 2003 09:55
prøv ROT13
Gravatar #6 - Pally
8. okt. 2003 14:02
Hvis du har en mistanke om det er en mono-alfabetisk cipher, så lav en frekvensanalyse og sammenlign med en frekvensanalyse på det mistænkte sprog (dansk?). Det burde gi' dig de mest brugte bogstaver; resten derfra er let.

Hvis det er en poly-alfabetisk cipher, så prøv at analyser dig frem til nøgleordets længde (der findes 2 metoder). Ud fra det, degenererer det til det mono-alfabetiske tilfælde.
Gravatar #7 - Mozez
9. okt. 2003 06:34
Jeg ved ikke hvad det er krypteret med.
Det indeholder alle mulige bogstaver store som små og også tegn som f.eks. &, ' osv.
Vil du ikke prøve at uddybe det om polyalfabetisk cipher, Pally? Frekv ensanalyse virker ikke da ingen af tegnene går igen vist nok.
Gravatar #8 - Pally
9. okt. 2003 14:36
Hvis du ser alle mulige tegn er det ikke en traditionel mono- eller polyalfatetisk cipher. En polyalfabetisk cipher er blot en systematisk gentagelse af monoalfabetiske ciphers. Læs evt http://raphael.math.uic.edu/~jeremy/crypt/vignere....

Så kan det være DES eller RSA(PGP) krypteret. I så fald har du ingen chance for at bryde koden. Send cipher-texten til NSA...
Gravatar #9 - Mozez
9. okt. 2003 15:43
OK. Tak for hjælpen. Så kan vores vejleder jo sagtens udlove en kasse øl til den der først dekrypterer det.
Gravatar #10 - brislingf
9. okt. 2003 18:37
Smid lige teksten på newz, flere hoveder om at løse opgaven. :-D
Gravatar #11 - Infophreak
9. okt. 2003 20:06
Simon Singhs "kodebogen" er et godt sted at starte, hvis du vil have noget (meget) basal viden om det.

ISBN: 8700455563 (burde gøre det *meget* nemt, hvis du tropper op på biblioteket med det nummer).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login